lördag 31 oktober 2009

Projekt under hösten 2009


Under hösten 2009 har jag bryggt (kommer jag brygga) följande saker:

Augusti
  • Havrestout
  • Fruktporter (hallon/porter)
Den förstnämnda blev ganska medioker, med en tobak- askkoppston som man ibland hittar i mörka öl, och som jag aldrig brukar gilla. Fruktportern, där jag tillsatte hallon respektive blåbär i sekundärjäsningen (delad sats), blev närmast odrickbar. Varför vet jag inte direkt.

September
  • Pink IPA
  • Hard-on IPA
Namnen anspelar (förstås) på BrewDogs Punk IPA respektive Hardcore IPA, och ölen i sig är en IPA respektive dubbel-IPA med bara ljus malt, samt humlesorterna chinook, riwaka och east kent golding. Inte heller dessa blev några höjdare dock, i synnerhet dubbel-IPA:n som mest blev alkoholisk och besk.

Under september bryggde jag även en Bälgoporter på Rochefort-jästkakan från experimentbryggningen på Draken. Min plan är att tävla med denna på Amylases vinterölsprovning i december.

Oktober
  • Postmodern lager
  • Defibrillator dubbelbock
Efter höstens tidigare misslyckanden så verkar lyckligtvis den första lagern åtminstone bli bra. Dubbelbock har jag lyckats med tidigare, så nu när jag dessutom körde med dekoktionsmäskning så borde denna också bli bra.

November
  • CCCPA, en (American) Pale Ale med chinook, centennial och cascade.
  • Storfot, en Bigfoot-klon där jag har tagit information om ingredienser från Sierra Nevadas hemsida. Maltsorter är pale ale och karamell, och humlesorterna är samma som för CCCPA.
December

Här ska jag göra om några av mina NZ-öl från i våras, d.v.s. öl med de nyeeländska humlesorterna pacific gem och riwaka. Skillnaden blir att jag kommer använda mer humle, samt tillsatta den senare i koket.
  • NZ Pale Ale
  • NZ DIPA
  • NZ Strong Ale
Jag återkommer i en senare post om vårens bryggningar 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar