måndag 29 mars 2010

SM 2010


Jag har ägnat delar av kvällen åt att registrera mina öl till SM 2010, som ju kommer gå av stapeln i Göteborg 24 april. Följande öl kommer jag tävla med:
  1. Barley Wine
  2. Royal Stout
  3. Bälgoporter
  4. Defibrillator Dubbelbock
  5. NZ Pale Ale
  6. NZ Imperial Stout
  7. Ordinarie Bitter
  8. Saison
Samtliga dessa öl är jag mer eller mindre nöjd med, så det ska bli spännande att se vad domarna tycker. Enligt en artikel i ett nummer 2009 av "Hembryggaren", skrivet av en öldomare, så har kraven ökat på senare år i takt med att kvaliteten på hembryggda öl har ökat. Bara för att man brygger öl utan uppenbara felsmaker så ska man inte räkna med höga poäng.

De öl jag själv gillar bäst är 3:an och 6:an. Dubbelbocken har jag fått en del beröm för, även om jag själv tycker den är lite för torr. Även 2:an tror jag har vissa möjligheter även om jag själv tycker den fick lite väl mycket salta och brända toner.

För er som inte känner till procedurerna så skickar man alltså in 5 st 33 cl-flaskor av varje bidrag. Dessa bedöms sedan per klass (totalt är det 11 klasser), och för varje klass utdelas guld, silver och brons. Alla dessa medaljörer går dessutom vidare till den totala domartävlingen som avgörs 24/4 och där ånyo guld, silver och brons delas ut.

Tillägg 2/4: Det går tydligen inte riktigt till som i beskrivningen i sista stycket. Se gnoffs kommentar nedan.

5 kommentarer:

  1. Kommer någon av dessa öl ställas upp i Folkets Val? Hade varit najs!

    SvaraRadera
  2. Break a leg Fredrik! Vinner du inte med Defibrillator så är det fan skandal!

    SvaraRadera
  3. Tänkte på mitt första besök passa på och rätta lite, som öldomare och Messerschmidt.

    Ölen bedöms av domarna veckan före SM, bronsmedaljen fastställs och motivering skrivs. De två bästa/högst poäng går vidare till finalen, som avgörs på SM-dagen av finaljuryn, här bestäms då vilken som får guld och vilken som får silver.

    /gnoff

    SvaraRadera
  4. Martin, det blir inget folkets val för mig tyvärr. Dels kan jag inte avvara sådana mängder som det krävs, dels kommer jag vara upptagen med annat under SM-dagen. Jag hoppas dock kunna titta in vid 5-snåret.

    SvaraRadera
  5. Tack gnoff för rättelsen. Det låter ju lite krånglingt, men jag kan ana varför man gör såhär.

    SvaraRadera