lördag 24 april 2010

SM 2010 - resultat


Efter en lång dag med arbetsdag på Bostadsföreningen och ett gig med Kören Krydda så ramlade jag till slut in på SM vid halv fem-snåret. Lyckligtvis fanns det gott om öl kvar så jag han prova en hel del. Det var genomgående gott, och min absoluta favorit blev en dubbel-ipa vid namn Death by hops. Den hade en härlig citrusaktig humlearom med toner av te (columbus?) och en välbalanserad beska.

Jag fick se min läromästare Rick ta hem guld i Folkets val (i klassen överjästa öl) samt bli den totala segraren i domartävlingen med en dubbel-ipa.

Själv fick jag ingen medalj, men jag passade på att ta med mig domarnas omdömen och nedan följer en kort sammanfattning:

Royal Stout: 34 p

Inga egentliga felsmaker, men lite för mycket rostade toner vilket leder till att den belgiska jästkaraktären inte är tillräckligt tydlig.

Saison: 38 p

Lite kritik för fenoler och syrlighet, samt att den inte är tillräckligt torr.

Bälgoporter: 41 p

Lite för mycket rostade toner för att vara typriktig, annars väldigt bra.

NZ Pale Ale: 33 p

För karamellig och söt, och lite tunn.

Ordinarie bitter: 39 p

Mycket god bitter, aningen sträv och syrlig (lite gammal)

Barley Wine: 34 p

God Barley Wine. Lite dålig kolsyra. Lite fenoler/plåster/lösningsmedel.

NZ Imperial Stout: 41 p

En väldigt god ImpStout, en domare kände lite lösningsmedel.

Defibrillator Dubbelbock: 19 p

Infekterad med brettanomyces!

Det sistnämnda var ju lite oturligt. Jag har själv noterat sistone att vissa flaskor har varit infekterade, men inte alla. Jag valde därför att lämna in ändå lite på chans, eftersom jag hade fått ganska bra betyg för den icke-infekterade versionen. Lyckligtvis vet jag att skulden till infektionen ligger i en viss efterjäsningshink som numera är borttagen ur processen, och det är bara att komma tillbaka nästa år med en ny version.

I övrigt är jag i stort sett överens med domarna, så frågan är hur mycket jag har lärt mig genom att lämna in ölen.

2 kommentarer:

  1. Synd att det inte blev någon medalj denna gången! Men som sagt, det kommer ju fler chanser! Brettad dubbelbock låter ju ändå som en ganska kul stil! =)

    SvaraRadera
  2. Dubbelbocken som jag fick för ett tag sedan var också ganska syrlig. NZ Imperial Stouten drack jag förra helgen och den var riktigt bra.

    Orkade inte vänta på mina omdömen. Kommer väl på posten om ett tag.

    SvaraRadera