måndag 31 maj 2010

Bryggningar hösten 2010


Nu när vårens bryggningar är avklarade är det dags att börja planera för höstens bryggprojekt.

September:

  • Nelson Sauvin Blanc, en ljus single hop ale på 4-5 %.
  • C4 IPA, en riktigt humlebomb (höhö) på 9 % och 100+ BU med 100 g vardera av humlesorterna Cascade, Centennial, Chinook och Columbus.
Oktober:
  • Svettig Lekzak, en tjeckisk pilsner.
  • Rullator, en dubbelbock.
November:
  • Gammeldags porter, samma som jag bryggde med Dugges Braumeister för er som minns. Med lika delar ljus malt, biskvimalt och brunmalt, rejäl restsötma och rätt mycket Fuggles-humle. En kandidat till vinterölsträffen.
  • Julöl, eller "Winter Warmer" snarare.
December/januari:
  • NZ Extra IPA, 7-8 %, BU 70-80, 300 g humle
  • NZ Barley Wine, i amerikansk stil med mycket humle.
  • NZ Strong Ale, en favorit i repris
  • NZ Imperial Stout.
För våren 2011 har jag i stort sett bestämt mig för vad som ska bryggas, men jag återkommer i ämnet.

6 kommentarer:

  1. Man kan inte direkt beskylla dig för att ha dålig framförhållning ;)

    SvaraRadera
  2. C4 låter intressant :D

    Ska du inte göra något för sensommarträffen, eller har du redan något för denna? Tror den skulle bli av i aug/sept.

    SvaraRadera
  3. @Jonte: funderar på att börja med sovjetiska femårsplaner.

    @dempa: det skulle vara Sauvin-ölen i så fall. Men det finns nog risk för att den går åt under sommaren.

    SvaraRadera
  4. Och där avslöjade jag visst att jag faktiskt har tidigarelagt planerna för septemberölen...Det blir juniöl i stället.

    SvaraRadera
  5. Femårsplaner låter bra, men själv är jag nog mer småborgerligt spontanistisk i mitt bryggplanerande :)

    SvaraRadera
  6. Spännande planer! Grymma namn dessutom!

    SvaraRadera