söndag 30 maj 2010

Brygd #65: Wit IPA




Enligt Randy Mosher så är wit en bra ölstil att experimentera med; Wit Wine, mörka varianter, humliga varianter etc. Jag valde det sista alternativet och gick för en repris av förra årets Wit IPA. Vis av erfarenheten valde jag en mindre besk variant i nedkanten av IPA-intervallet, och tillförde den mesta humlen sent i koket. Utbytet blev väldigt dåligt, jag skulle med 75 % ha hamnat på 1065. Jag kan inte riktigt inse skälet då jag har legat stabilt runt 75 % på sistone.

Dåligt utbyte är inte direkt det största problemet man kan drabbas av som hembryggare, så vi grubblar inte mer på det utan tittar på receptet istället.


Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1056
  • FG 1012
  • Abv 5,8 %
  • SRM 7 (ljust bärnstensfärgad)
  • IBU 40
Malt och extraktgivare:
  • pilsnermalt, 1 kg
  • vetemalt, 2 kg
  • münchnermalt, 2 kg
  • havregryn, 500 g
Infusionsmäskning i en timma vid 65 C.

Humle & kryddor:
  • 40 g cascade, 30 minuter
  • 20 g bobek, 30 minuter
  • 40 g cascade, 5 minuter
  • 40 g bobek, 5 minuter
  • 20 g cascade, torrhumling
  • 40 g bobek, torrhumling
  • 5 g ekspån från ett rödvinsfat (tillagt i sekundären 2/6) 
Total koktid 90 minuter.

Jäsning: 
Jäsning med Hoegaardenjäst
  • i tre veckor vid 20-22 C.
Övrigt:
  • Kolsyrejäsning med druvsocker, 6 g/l.
Bedömning (12/6):

En lätt jästig ton är det första som möter mig när jag häller upp ölen. Sedan kommer citrus, lite apelsin, lite lätt lime ... och inte den minsta ton av ekfat. Hm, får nog köra minst dubbla mängden (och tiden) nästa gång jag provar ekspån. Väl balanserad beska med ett inslag av grapefruktdito. Helt okej.

2 kommentarer:

  1. Låter som det kan bli en helt grym sommaröl :)

    SvaraRadera
  2. Apropå Wit-variationer: 15 juni kommer Nögne Ö med en "Dark Imperial Wit" på Systembolaget. Den ska jag definitivt köpa och prova.

    SvaraRadera