måndag 30 augusti 2010

Fabrikörn vs.


Ett av de bästa knepen jag vet för att med större precision kunna fånga upp arom och smak i drycker är att prova likartade drycker bredvid varandra.

Exempelvis har jag flera gånger vertikalprovat såväl öl som vin, och det är påfallande hur mycket dessa kan utvecklas på några år, öl något snabbare än vin skulle jag vilja påstå.

Vidare var jag på en så kallad koppning i vintras på da Matteo, vilket helt enkelt är ett finare ord för att provsmaka kaffe. Vid detta tillfälle provades, ähum koppades, olika single estate-kaffe mot varandra. Även om jag innan detta tillfälle nog skulle kunna känt igen exempelvis ett etiopiskt Mokka-kaffe, så var det slående hur olika kaffe kan smaka.

För min hembryggningsverksamhet var det verkligen givande att prova min Saison parallellt med Dupont Saison, se här.

Detta är något jag vill ta fasta på, och jag kommer därför försöka jämföra mina hembrygder med något stiltypiskt öl så fort tillfälle ges. För överskådlighetens skull kommer jag lägga dessa jämförelser under respektive inlägg för varje hembrygd. Jag vill dock passa på att göra reklam för fyra jämförelser jag har gjort för tidigare brygder, se motsvarande inlägg:
  • Storfot
  • Wit
  • Nelson Sauvin Blanc
  • C4 IPA - en humlebomb
Vi kan konstatera att det står Fabrikörn - Omvärlden 1-4, men det finns ingen anledning att hänga läpp över detta. Det är ju rätt schyssta öl jag jämför med.

Håll också utkik för en kommande jämförelse mellan NZ Impstout och Yeti när den senare kommer till Systemet i oktober.

Uppdatering 19/11 2010

Eftersom jag nu har nya öl som jag ämnar tävla mot omvärden med, passar jag på att sammanfatta resultaten hittills:
  • Storfot vs. Sierra Nevada Bigfoot - Bigfoot klar vinnare
  • NZ Imperial Stout vs. Great Divide Yeti - Yeti klar vinnare
  • Saison vs. Dupont Saison - Dupont knapp vinnare
  • Saison Grande vs. Dupont bon Veaux - Dupont knapp vinnare igen
  • Wit vs. Hoegaarden Witbier - Hoegaarden klar vinnare
  • Nelson Sauvin Blanc vs. Det Lille Bryggeri Nelson Sauivin Pale Ale - Fabrikörn överlägsen vinnare
  • C4 IPA vs. Amager Nitro - Amager klar vinnare
Det står således Fabrikörn vs. Omvärlden 1 - 6 i nuläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar