lördag 26 november 2011

Brygd #89: Dubbelbock


Detta är tredje gången gillt att göra den ultimata dubbelbocken. Om de två senaste försöken kan man läsa här och här:

Årets version är väldigt lik förra årets, skillnaderna är:
  • Mer och mörkare münchnermalt
  • Mindre pilsnermalt
  • Mindre caramünchnermalt
Dessutom skippar jag att komma på något putslustigt namn som slutar på -ator, och kallar ölen rätt och slätt för Dubbelbock. Precis som min favorit inom denna kategori; Andechser Dunkler Doppelbock, som jag dessutom har två flaskor av hemma just nu. Räkna med en jämförelse om två månader ungefär.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1076
  • FG 1020
  • Abv 7,5 %
  • IBU 25
  • SRM 23 (kastanjebrun)
Malt:
  • 5 kg mörk münchnermalt
  • 1 kg pilsnermalt
  • 500 g caramünchnermalt (SRM 40-50)
  • 100 g carafa I
Dekoktionsmäskning i tre steg, erhållna temperaturer:
  • Syrarast: 36 C
  • Proteinrast: 48 C
  • Sockerrast: 64 C
  • Utmäskning 72 C
Humle:
  • 20 g perle, 90 minuter
  • 10 g perle, 20 minuter
Total koktid två timmar

Jäst:
Jäsning med Saflager W 34/70
  • i två veckor vid 8-12 C
  • i 5 veckor vid 4-8 C (kallagring)
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med råsocker, 5 g/l.
Bedömning (23/1):

Exakt två veckor efter flasktappningen är det dags för premiärsmakning (okej då, jag har tjuvsmakat två 25-centilitare redan).

Flaskan öppnas med ett mjukt litet pys. Upphälld i glaset är det första intrycket hur klart ölet är. Precis som ett filtrerat öl. Den fem veckor långa lagringen har gjort sitt. Det beige skummet är lite klent, men jag misstänker att kolsyrejäsningen inte har nått ända fram än.

I munnen möts jag av en underbar maltarom; nygräddat bröd, nötter, fikon och lätt chokladiga toner. Lite gräsig humle finns diskret i bakgrunden.

Kroppen är medelstor, kolsyran måttlig. Halvtorr till halvsöt, med en mjuk beska. Jag misstänker att ytterligare kolsyrejäsning kommer göra ölet aningen torrare och lite mer kolsyrat, vilket jag tror kommer förbättra det ytterligare.

Men redan nu är det nog det godaste jag har bryggt. Visst, öl som precis kolsyrats kan ibland vara på sin topp, men ändå: Andechser Doppelbock, se upp!

Fabrikörn vs. Andechser Doppelbock Dunkel (28/1)

Detta är en högtidsstund som jag länge har sett fram emot. Andechser Doppelbock tillhör mina topp tio-favoriter alla kategorier, och mitt eget bidrag är jag väldigt nöjd med även om jag ingalunda räknar med en seger här.

När jag häller upp dem bredvid varandra är Fabrikörns något mörkare, och har ett något krämigare och mer långlivat beige skum. Två snygga öl är det, men Fabrikörns vinner knappt på utseendet.

Aromerna är ganska olika, även om det förstås finns klara likheter. Andechser har vid jämförelse en lite tydligare rostad ton än vad jag har noterat tidigare, som nästan drar åt rökt korv, medan Fabrikörns har en lätt rostad chokladton. Andechser har en lite sockrigare karamellighet medan Fabrikörns är lite fruktigare. Det finns också en härlig nötig ton hos Andechser, och som vanligt så har Fabrikörns lageröl lite mindre ren lagerkaraktär.

Fylligheten är likartad, och Fabrikörns har aningen mindre kolsyra. Båda ölen är halvsöta med en diskret efterbeska som är snäppet mer framträdande hos Fabrikörns.

Som väntat vinner Andechser, framförallt på den lite renare lagerkaraktären, samt på lite större maltkomplexitet med de här sköna nötiga tonerna. Men Fabrikörns bjöd på bra motstånd.

Fabrikörn - Omvärlden 14 - 14.

3 kommentarer:

  1. Jäklar va du ligger i. För egen del blir det bara 6 bryggningar per år. Men då blir det oftast 100-150 liter också. Man kanske skulle fixa lite grejer så att man kan experimentera hemma, men då lär väll kärringa slå ihjäl mig ;) Vart brygger du nånstans?

    SvaraRadera
  2. Jag kör i köket hemma. Blir lite söligt men man får städa ordentligt efteråt.

    SvaraRadera
  3. Har precis smakat denna. En väldigt trevlig bock måste jag säga. Det var lite lustigt, tyckte mig känna choklad och carafa 1 och tänkte, hur mycket har han haft i? Och så visade det sog att du bara haft i 100g..... Och visst, superkomplex är den inte men helt klart riktigt bra!
    /Peter

    SvaraRadera