måndag 6 augusti 2012

Extrabrygd: Saison Vieille (40 ans)


Den officiella bryggningen ligger som det kanske har framgått nere under sommaren, men ett litet extraprojekt dök upp under semestern. Det började med att jag med kort varsel bjöd in till en enklare 40-årsfest där jag passade på att tömma mina förråd av hembryggt öl. Uppslutningen blev god, och en av gästerna, min gamle gymnasiekompis Daniel, blev lätt imponerad av Fabrikörns produkter.

Eftersom han själv är i färd med att passera 40, och planerar en lite mer organiserad fest, fick jag en förfrågan om att vi skulle brygga en öl tillsammans till detta evenemang. Två av ölen som hade gått hem var säsongsölet samt extraölet, och efter lite bollande av idéer fastnade vi för en saison humlad med amarillo.

Som jäst valde jag denna gång att prova White Labs WLP 568, som vad jag förstått ska vara en blandning av Dupont-jästen och en mer snabbjäsande jäst. Fördelen är just att man ska slippa den lynniga jäsningen hos Dupon-tjästen som riskerarar att avstanna och ta flera veckor på sig att jäsa färdigt, men samtidigt bibehålla dess härliga smakprofil.

I övrigt är maltbasen den samma som för säsongsölet med undantag för vetemalten som jag skippade denna gång. Bryggningen ägde rum 1/8 och förlöpte väl trots att jag är lite ovan vid att inte brygga ensam. Enda missen var att jag glömde tillsätta klarningsmedlet under vörtkoket. Detta löstes genom att koka upp lite vört som hade samlats upp från silpåsen tillsammans med en liter vatten (vi behövde ändå späda ganska ordentligt), tillsätta klarningsmedlet, koka i 15 minuter och sedan tillsätta till jäshinken.

Data:
  • Satsstorlek 24 l
  • OG 1056
  • FG 1005
  • Abv 6,7 %
  • IBU 30
  • SRM 4 (ljusgul)
Malt och extraktgivare:
  • 5 kg pilsnermalt
  • 500 g havregryn
  • 200 g ljust torkat maltextrakt (förkultur)
Infusionsmäskning vid 66 C i en timma.

Humle:
  • 10 g magnum i 80 minuter
  • 20 g amarillo i 20 minuter
  • 40 g amarillo vid kokslutet
  • 40 g amarillo, torrhumling
Total koktid 90 minuter.

Jäst:
Jäsning med WLP 568 (1 l förkultur)
  • vid 25-26 C i 5 dagar
  • vid 23 C i 16 dagar
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, kokat i vört i 15 minuter och tillsatt till jäshinken
  • Kolsyrejäsning med strösocker, 6 g/l
Bedömning (5/9):

Exakt två veckor efter flasktappningen är det dags för officiell provsmakning. Efter ett ljudligt plopp från bygelflaskan hälls ölet upp med en lätt disig gul färg och ett medelstort vitt skum.

Aromen domineras ganska mycket av humlen med toner av apelsinskal. Jästtonerna känns mer återhållssamma jämfört med min egen saison, vilket kan bero såväl på annan jäst som att humlen dominerar.

Medelfyllig kropp med måttlig kolsyra. Rejält torr med medelstor beska.

Gott rätt och slätt, även om jag hade önskat lite mer av jästen. Som ett 40-årsfestöl kan det nog passa perfekt, även om den relativt höga alkoholhalten kan vara en liten luring, den kan man bara knappt förnimma om man är uppmärksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar