torsdag 31 januari 2013

Brygd #112: Sakeale



Som jag skrivit om tidigare blir detta ett slags kornvin med sakejäst. Denna jäst har god alkoholtolerans - ända upp till 15 % - så jag tänkte passa på att göra en lite starkare variant än vanligt. Vi får se var det hamnar.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1112
  • FG 1015
  • ABV 13,0 %
  • IBU 50
  • SRM 13 (ljust kopparfärgad)
Malt och extraktgivare:
  • 5 kg pale ale-malt (Maris Otter)
  • 2 kg münchnermalt
  • 1 kg ljus karamellmalt (CaraVienne)
  • 1 kg strösocker
  • 500 g ljust maltextrakt
Infusionsmäskning vid 65 C i en timma. Sockret kommer tillsättas successivt under jäsningen.

Humle:
  • 60 g perle i 60 minuter
Total koktid 100 minuter.

Jäst:
Jäsning med White Labs WLP705 (hela jästkakan från Nipponale)
  • vid 19 C i 7 dagar
  • vid 23 C i 4 dagar
  • vid 15 C i en månad
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning med strösocker, 5 g/l
Bedömning (27/5 2013):

Det är lite väl sent med en bedömning nu kan man tycka, men jag har faktiskt skrivit "Bäst efter maj 2013" på etiketterna, och detta naturligtvis på grund av den höga alkoholhalten. När jag tappade om passade jag på att fylla upp en liten flaska och tillsätta kolsyresocker, och när jag två veckor senare öppnade flaskan smakade det mest sprit och finkel. Men en månads lagring i en sval källare gjorde susen, ty hos de första flaskorna jag öppnade efter den ordinarie flasktappningen var alkoholtonerna som bortblåsta.

När jag nu öppnar en flaska hälls den upp vackert klar koppar- till mahognyfärgad med ett krämigt om än något kortvarigt beige skum. Nästan full pott på utseendet blir det.

Aromen har toner av mandel, nötter, lite karamell och gråpäron. Alkoholen gör sig påmind med en lätt värmande känsla.

Munkänslan är snarare medelfyllig än fyllig, kolsyran är ganska lätt. Smaken är halvtorr med lätt till medelstor beska.

Detta var farligt lättdrucket och mina 25 cl rinner ner oroväckande fort. Detta kan bli en perfekt öl till hösten när det börjar bli lite småkyligt, men även nu när sommaren har anlänt så satt den som ett smäck.

1 kommentar:

  1. Blir nästan sugen på att göra en klon på denna när du slänger ut uttryck som "asgott".

    Gjorde ett am barley wine med sake-jäst en gång. Blev väldigt gott det med, men jästens medverkan i doft å smak doldes av Sorachi Ace m. fl.

    SvaraRadera