tisdag 5 mars 2013

Resultat från humleexperimentet


Så har det äntligen blivit dags att redovisa resultaten från humleexperimentet. Efter den senaste helgen ramlade några ytterligare rapporter in från mina försökskaniner, och de får bli de sista som kommer med i utvärderingen. Totala antalet svar var 15 vilket var klart färre än jag hade hoppats på. Detta beror dels på att att det saknas en sisådär 5 svar vilket nog är ett ganska väntat bortfall, dels att jag inte har hunnit dela ut alla flaskor som jag tappade upp (20 par av 33-centilitare + 2 par 65-centilitare). Deltagarna var allt från utbildade öldomare till mer eller mindre rutinerade hembryggare och glada ölprovare. 

Jag har samlat alla svar här för den som vill fördjupa sig. Jag har i stort sett klippt in svaren jag har fått via mejl, fast med smärre redigeringar som att plocka bort lite småprat eller göra vissa förtydliganden. Jag har benämnt alla som har rapporterat resultat med "Utvärderare N" och meddelat personen i fråga motsvarande nummer, så den som vill kan gå in i dokumentet och kolla att sin rapport har blivit korrekt återgiven. Om man är missnöjd med min eventuella redigering får man meddela mig detta så släpper jag en uppdaterad version senare.

Som en sammanfattning kan jag säga att det har varit ganska spridda skurar på svaren. På frågorna 1-3 har svaren fördelat sig på följande vis:

Fråga 1: Fyra personer kände ingen skillnad, resterande elva tyckte sig känna skillnad.

Fråga 2: Här var det jämnt skägg; av de elva som tyckte sig känna skillnad föredrog fem ölet med vit kapsyl och resterande den med svart.

Fråga 3: Av de elva som kände skillnaden valde en person att inte svara (hade ingen aning enligt egen utsago), och av de övriga gav fyra personer det riktiga svaret att det var flaskor med vit kapsyl som innehöll ölen utan mellangivor (H0), medan sex personer alltså svarade fel.

Det är svårt att dra några generella slutsatser av resultatet. De flesta tycker sig uppenbarligen känna skillnad, men vad som är bäst finns det knappast någon konsensus kring. Fråga 3 är naturligtvis svår för den som inte är en van ipa-bryggare, men bland dem som gissade fel finns duktiga hembryggare med välsmakande ipor på sin meritlista.Men om resultaten pekar åt något håll så är det i alla fall det att mellangivornas betydelse är högst marginell.

För egen del vacklar jag fortfarande i frågan. De två första gångerna jag provade ölet kände jag ingen skillnad, eventuellt för att ölet fortfarande var något omoget. Därefter har jag vid två tillfällen fått prova ölen blint och båda gångerna kände jag en lite påtagligare humlearom i den ena ölen, vilket jag helt korrekt lyckades koppla till den vita kapsylen. Jag är dock inte alls säker på att detta innebär att jag tycker H0 är bättre.

Med facit hand skulle jag nog ha önskat att jag hade prövat H1 mot H1/2, d.v.s. en enda enkel mellangiva vilket är det jag hittills har använt. Och nog kommer fortsätta att använda.

4 kommentarer:

  1. Hej, intressant experiment och resultat! En sak jag undrar över (som jag inte hittade svar på i tidigare inlägg och kan påverka givornas bidrag till smak och arom) är att börjar du kyla direkt vid kokslutet eller låter du humlen dra en tid i den varma vörten innan kylningen (aroma steep/hop stand/whirlpool/etc). Hur kyler du och hur lång tid tar det? Jag skulle gissa att ju längre tid man väntar innan kylningen (t.ex. om man kör med en 30 minuters whirlpool) eller ju längre tid kylningen tar, desto mindre skillnad blir de mellan smak- och arombidraget från mellangivor och kokslutgivor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, detta med whirlpool är något jag valde att hålla utanför diskussionen, eftersom jag inte kör med det utan börjar kylningen direkt efter kokslutet. Det brukar ta 20 minuter att komma ner under 20 C.

      För visst kan whirlpool påverka, lite oklart exakt hur dock. Jag tror inte att det sticker iväg lika mycket aromämnen som när man kokar till exempel.

      Radera
  2. Intressant experiment. Hade dock varit intressant att se hur resultatet hade blivit med stilen DIPA, där förespråkarna/anhängarna för/till mellangivor är desto fler. Personligen anser jag att det måste/borde finnas en anledning till varför kända svenska och amerikanska hembryggare rekommenderar mellangivor till just DIPA.

    Har bara bryggt två DIP:or (en 60,15,3 och en 60,15,10,3). I detta fallet tyckte jag att den senare blev klart mycket bättre, men det kan förstås ha berott på någon annan parameter.

    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken är din källa till att mellangivor skulle ha fler förespåkare för dipa än för vanlig ipa (eller apa)? Man kan ju tänka sig att en eventuell skillnad skulle förstärkas av den större totala mängden humle i en dipa, men det kan ju lika gärna vara så att skillnaden dränks i den kompakta humlearomen hos en dipa och bättre framträder i en ipa/apa.

      Radera