onsdag 8 januari 2014

Citrik


Den något läskige clownen Ludor Citrik.

Syrlighet och beska anses inte gå så bra ihop, men hur är det med syra och humlearom? Några försök i genren har gjorts, och det man först kommer tänka på är förstås Cantillon Iris. Denna är torrhumlad med någon kontinental humlesort, och personligen tycker jag inte att man kan känna så mycket humlearomer i den. Revelation Cat har - om jag har fattad det hela rätt - gjort ett par torrhumlade versioner baserat på Girardinlambik. The Mad Fermentationist har också torrhumlat något suröl.

Eftersom torrhumlingen av Tre föll så väl ut, och jag hade en oöppnad påse citra som jag inte visste vad jag skulle göra med, så tyckte jag att en torrhumlad lambik lät som ett intressant projekt.

Blandning:
Data:
  • OG 1054
  • FG 1010
  • Abv 5,8 %
Bedömning 8/1 2014:

Jag tappade faktiskt den här på flaska för redan två veckor sedan, men eftersom jag hade så mycket andra bryggningar att skriva om runt jul och nyår valde jag att spara på detta inlägg tills nu. Således är det redan dags för en första ordentlig provsmakning.

Ölet är lite grumligare än mina tidigare lambikprodukter, vilket rimligtvis hänger ihop med torrhumlingen. Aromen är en blandning av de klassiska; stall, grapefrukt, med ett tydligt inslag av tropisk frukt och citron- och apelsinskal.

Munkänslan är ganska lätt, kolsyran tydlig. Syran är hög och det finns en lite större beska än tidigare, åter på grund av torrhumlingen skulle jag misstänka.

Men väldigt gott och läskande var det, även om jag inte är helt nöjd med den här citrahumlen. Det är lite för mycket apelsinskal, och lite för lite tropisk frukt. Det är samma producent som jag använde till min Champisöl, och jag var lite missnöjd även den gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar