måndag 23 juni 2014

Flädrik


Sambucus nigra.

För dryga två veckor sedan fick jag en ingivelse och plockade några klasar från vårt fläderträd på baksidan av huset som stod i full blom. Tanken var att göra ett fläderblomsöl liknande Cantillon Mamouche. Lite obetänksamt hällde jag sedan på p-lambik rätt på klasarna med gröna stänger såväl som blommor. Lite senare insåg jag att det gröna kan innehålla små mängder av giftet sambunigrin som vid kontakt med vatten kan utveckla blåsyra, vilket är samma gift som produceras vid algblomningen på östkusten och kan orsaka illamående, kräkningar och diarréer. Det verkar dock främst vara bladen, barken och rötterna där giftet förekommer i farliga nivåer. Men en viss försiktighet bör nog iakttagas vid de första provsmakningarna, och jag får lov att återkomma till det.

Blandning:
  • 10 l från sats 11
  • 15 klasar fläderblommor
  • 60 g bitsocker
Data:
  • OG 1060
  • FG 1006
  • Abv 7,3 %
Bedömning (2/7 2014):

Jag har nu vid olika tillfällen druckit en, två respektive tre deciliter av denna häxbrygd utan att bli dålig, så jag vågar nog säga att man kan dricka den utan att oroa sig. Men jag ger inga garantier och är man lite försiktig av sig ska man kanske nöja sig med att dela en 375:a på två personer.

Och det kanske är en dos som kan räcka, så fantastiskt god är den inte. Det blev lite gröna toner i den, kanske inte kattpiss som en del vill hävda, men inte riktigt den fräscha arom som man kan hitta i flädersaft.

Jag tror dock doseringen var ganska perfekt, så nästa år ska jag nog ge det en chans till och vara mer noga med att få bort det gröna och bara ha i blommorna, och dessutom under en kortare tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar