onsdag 30 juli 2014

Sökordens topp tio-lista




Under sommarens nyhetstorka får man vara lite kreativ för att hålla liv i bloggen. Att knåpa ihop olika topplistor är ett säkert kort, och efter att funderat på samt förkastat listan "mina sju mest anala ölnamn" så bestämde jag mig för att i stället redovisa de vanligaste sökorden som läsare har använt för att hitta hit. Idén är inte min ska jag direkt erkänna, men jag kommer inte ihåg var jag först såg den. Nåväl, nedan följer listan med antal sökningar inom parentes.
  1. "fabrikör ekstedt" (237)
  2. "fabrikorekstedt.blogspot.com" (63)
  3. "black ipa recept" (22)
  4. "sekundärjäsning" (18)
  5. "dubbel ipa recept" (16)
  6. "ekstedts" (15)
  7. "har ton av hibernation" (14)
  8. "belgisk ipa" (12)
  9. "pärlor för svin" (12)
  10. "brygd i japan" (10)
Den överlägsna vinnaren känns rätt självklar, och de flesta övriga känns högst rimliga. Däremot känns (7) och (10) rätt märkliga. Varför gör man en internetsökning på "har ton av hibernation" eller "brygd i japan"? Det är ju inga enskilda sökningar heller. Däremot är det inte så svårt att förstå varför den första sökningen leder hit, eller den andra hit.

Apropå konstiga sökord så har jag under de senaste åren noterat en del sådana som jag slutligen tänkte delge er.
  • "1" är väl inget jättekonstigt sökord, men jag begriper inte hur en sökning kan leda till min blogg. En personlig sökning som ju lär ha en rejäl slagsida mot denna blogg kammade noll.
  • "hur man gör en skade brygd" lämnar mig ingen ro. Vad ville personen i fråga egentligen? En sökning ger vid handen att det möjligtvis handlade om dataspel samt att personen ifråga bläddrade minst tre sidor i söklistan för att läsa om min tjäcka pilsner.
  • "förnims i viss pärla anis" kan jag inte låta bli att snuskläsa fel, men vad personen som gjorde sökningen var ute efter undandrar sig min bedömning. En sökning ger dock 73 träffar varav min bälgoporter hamnar högst upp.
  • "klass 123c. blogspot.se" är bara konstig men ger i alla fall drygt 6000 träffar varav min kölsch hamnar högst.
  • "citral facit" är också ett helt obegripligt sökord som genererat två träffar, men en egen sökning gav mig inga träffar som hade med öl att göra, utan det var mögelsanering som var ämnet på en av de få svenskspråkiga träffarna.
  • "эллер алоэ" är rena grekiskan för mig, fast det är faktiskt ryska och betyder "Eller Aloe". Vilket inte gör mig klokare direkt.
  • "hård porr" måste ha åsamkat den sökande en viss besvikelse när hen fick en väldigt osexig utläggning av makroöl till livs.
  • "hur många fabrikörer kommer det fi..." skapar en viss osäkerhet om vad som är den faktiska sökningen. Jag misstänker att det är Blogger som kapar söksträngen och markerar detta med punkterna när den presenterar statistiken. Om jag fullföljer det sista ordet till "finnas" får jag i alla fall som första träff fliken för augusti 2014, oklart varför.
  • "royne andersson" är inte alls konstigt egentligen, men däremot hur det kunde leda hit.
  • "lambikett rent" ger mig bara fyra sökträffar överhuvudtaget - inga med någon som helst koppling till min blogg - och jag begriper ingenting.
  • "safalekanbabypeka" har förvisso en tydlig koppling till jäst, men är ändå helt obegriplig. En sökning gav mig inte en enda träff överhuvudtaget.
  • "belgiskt päron franskt greveskap" låter initialt inte knasigt, men en sökning kammar noll. Notera för övrigt det extra e:et i greveskap.
  • "bryggning vattenbehandling görväln" är till två tredjedelar begripligt, men vad fan är "görväln"?
  •  "mindre skönt för fabrikör c a östberg" har hela 4 sökningar som har lett hit. För mig leder det bara till en massa länkar till Grönköpingsposten och den ungefär lika seriösa bloggen Klimatsans. Några länkar till underteckad Fabrikör kommer inte på de två första sidorna i alla fall.
  • hur kan en (fullt normal) sökning på "smhi" leda hit?
Uppdatering (2019-10-10):

Jag har kontinuerligt uppdaterat de knasiga sökorden i slutet av inlägget i takt med att de har dykt upp. Dock kan det vara av visst (fast troligen väldigt lågt) intresse att jämföra de vanligaste sökorden såhär drygt fem år senare. Håll till godo:
  1. "fabrikör ekstedt" (300)
  2. "fabrikorekstedt.blogspot.com" (71)
  3. "svart" (33)
  4. "black ipa recept" (25)
  5. "fabrikorekstedt.blogspot.ru" (21)
  6. "sekundärjäsning" (21)
  7. "champagnejäst" (17)
  8. "cidertillverkning" (16)
  9. "dubbel ipa recept" (16)
  10. "ekstedts" (15)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar