söndag 3 augusti 2014

Pseudolambik - sats #15




En grundregel för lambikbryggning är att inte ha för bestämda planer på vad en viss sats skall användas till. Istället bör man låta utfallet - vilket kan variera mycket - avgöra hur man använder varje enskild sats. Lite kan man dock planera. Om man exempelvis har för avsikt att göra en lambik som ska ligga i flera år kan man kanske lägga sitt OG lite högre än vanligt.

Denna sats har jag dock för avsikt att använda till nästa års bärplockningsskörd, och då passar det bättre med lite lägre OG. Dessutom kommer jag jäsa på damejeannen från sats 10 (som användes till årets skörd) som är rejält stor. Eftersom det ska i frukt struntar jag i att ha i någon münchnermalt utan gör en helt ljus version.

Data:
  • Satsstorlek 30 l
  • OG 1050
  • IBU 15
  • SRM 4
Extraktgivare:
  • 5 kg pilsnermalt
  • 2 kg omältat vete
  • 300 g maltextrakt
  • 300 g maltodextrin
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 46 C
  • 56 C
  • 66 C
  • 74 C
  • 82 C
Humle:
  • 60 g savinjski goldings i 90 minuter
Total koktid två timmar.

Mikroorganismer:
  • Några gram Safbrew F2
  • Bottensatser från
    • 2 flaskor (375 ml) Drie Fonteinen Oude Geuze
    • 2 flaskor (375 ml) Mosaik
    • 1 flaska (375 ml) Tilquin Oude Geuze l´Ancienne
Jäsning vid varierande klädkammartemperatur (c:a 18-24 C).

Bedömning (2014-12-26):

Färgen är som väntat ljusgul. Smaken är syrlig och frisk med toner av omogna äpplen, cider. Det finns en lätt strävhet, och syran ligger där den ska, liksom torrheten. Det blir en bra bas för fruktlambik helt enkelt.

3 kommentarer:

  1. De slattar som du använder, har du något bra sätt att spara på dessa inför bryggning? Själv så blir det den jag dricker till bryggningen och en från dagen innan som möjligen används. Skulle vilja spara på mig de jag får inför bryggningar för att kunna använda flera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna gång sparade jag slattarna i en bygelflaska som jag ställde i kylskåpet. Men det går nog bra att spara i en vanlig flaska, kanske med lite folie över. Man behöver inte vara rädd för kontaminering direkt.

      Eller så fyller du på successivt de första veckorna efter bryggningen.

      Radera
    2. Är kanske en nojighet från "vanliga" bryggandet som gör att det känns nervigt att spara slantarna så. Vill inte få med ovälkomna bakterier i dessa heller. Men ska testa med bygelflaska inför kommande bryggd.

      Radera