tisdag 9 december 2014

Fruktpseudolambik - Vinbärs



Liksom i fjol rädade jag den röda vinbärsbusken vid mitt lokala Sushi-hak en ljum och sen julikväll. Därutöver fick jag åka hem till en hembryggare i Partille (tack Peter!) och plocka från hans vinbärsbuskar. Han hade röda såväl som svarta men jag fokuserade på de svarta för att få en större andel av dessa i årets version.

Data:
  • Satsvolym 13 l
  • OG 1053
  • FG 1008
  • Abv 5,9 %
Blandning:
  • 13 l från sats 10
  • 1,9 kg svarta vinbär
  • 0,5 kg röda vinbär
  • 80 g bitsocker för kolsyrejäsning
Fabrikörn vs. Hanssens Experimental Cassis (2015-07-04):

Hanssens Artisanaal är den kanske mest egenartade lambikproducenten. Deras produkter är oftast de suraste, med ett rejält ättiksyrabett. Dessutom är de skitigast, med en massa stall och fekaliska aromer. En del gillar det, andra gillar det mindre. Själv tillhör jag de svagt skeptiska. Deras Experimnetal Cassis (HEC) blir dock en lämplig motståndare, även om den som namnet antyder innehåller 100 % svarta vinbär..

Utseendemässigt är det stor skillnad; Vinbärsen är ljusare (rubinröd) och klarare med ett vackert men kortlivat rosa skum, medan HEC är mörkare (rostvinröd), grumlig och helt utan skum. Vinbärs vinner överlägset delmatchen om utseendet.

Vinbärsen har en fräsch vinbärsarom med inslag av svarta vinbärsblad. Stalligheten finns där på en låg nivå. HEC har en ganska dassig svart vinbärsarom, och mängder med orena, skitiga och stalliga toner som dominerar.

Vinbärsen har en lätt kittlande kolsyra, HEC är nästan platt. Vinbärsen har en påtaglig men ändå sammanhållen syra, och till skillnad från fjolåret så har ingen ättiksyra utvecklats i flaskan under ett halvår, vilket tyder på att jag har fått fason på bärhanteringen. HEC har en nästan fadd syra.

Det blir en överlägsen seger för Vinbärsen på alla fronter, men jag undrar faktiskt om det är tänkt att HEC ska smaka så här. Hursomhelst, med hänsyn taget till tidigare matcher står det nu Fabrikörn - Omvärlden 29-31.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar