söndag 1 februari 2015

Brygd #135: Källarpilsner


Ur-källarpilsner.

Med hjälp av kallt vinterväder tänkte jag nu ge mig på lagerölsbryggning igen. Jag vacklade länge mellan att göra ett källaröl eller en pilsner, och det hela landade i en kompromiss. Eftersom begreppet källaröl delvis handlar om att ölet är ofilterat passar det bra till min bryggprocess. En annan aspekt hos källaröl är att de ofta har lite mer humlearom och lägre beska än en pilsner. Detta har jag tagit fasta på i receptformuleringen, samtidigt som jag har behållit pilsnerns fräschör genom att enbart använda pilsnermalt. Fast när jag tittar på det länkade pilsner-receptet ovan så inser jag att det är i princip identiskt utöver något högre beska. Jaja.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1050
  • FG 1010
  • Abv 5,3 %
  • IBU 35
  • SRM 3
Malt:
  • 5 kg pilsnermalt
Infusionsmäskning vid 66 C i en timma.

Humle:
  • 10 g magnum i 60 minuter
  • 50 g tettnanger i 20 minuter
  • 50 g tettnanger vid kokslutet
Total koktid 90 minuter.

Jäst:

Jäsning med 2 paket Saflager W-34/70
  • vid 10-12 C i 10 dagar
  • vid 18-19 C i 4 dagar
  • kallagring vid 5 C  i 10 dagar
Övrigt:
  • Vattenbehandling med 4 g kalciumsulfat, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med druvsocker, 6 g/l
Fabrikörn vs. Rådanäs (20015-03-18):

Rådanäs Bryggeri är ett trevligt bryggeri med en häftig brygglokal i vackra omgivningar vid Landvettersjöns västra strand. Man satsar mest på klassiska öl och gör det bra, i synnerhet deras tyskinspirerade alster. Rådanäs Lager (RL) drar åt pils-hållet, och är riktigt schysst, framförallt färsk på fat. Den finns på mitt närmaste apotek och blir en utmärkt motståndare.

Båda ölen är ljusgula, med en lätt disighet hos Källarpilsnern jämfört med det glasklara RL. Fabrikörns skum är snäppet krämigare och leder till en knapp vinst på utseendet.

Båda ölen har en uttalad sädighet. Fabrikörns kanske är en smula fruktigare, och har även lite mer örtig humle. Fabrikörns är snäppet torrare medan beskan är medelhög i båda ölen.

Detta var mycket jämnt,men Källarpilsnern gick åt aningen snabbare och avgår därför med en mycket knapp seger. Med den senaste matchen taget i beaktande står det således Fabrikörn - Omvärlden 28-30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar