måndag 11 januari 2016

Belmik


Bild: Martin Jonsson.

Någon - jag har glömt vem och i vilket sammanhang - lobbade för ett tag sedan för den amerikanska humlesorten belma i torrhumlad lambik. Jag gjorde ett preliminärt och halvhjärtat försök förra året, men med ganska mediokra baslambikar blev det lite som att försöka sminka en gris. Men nu är det dags för ett nytt och seriösare försök med en klart bättre baslambik.

Data:
  • Volym 12 l
  • OG 1053
  • FG 1011
  • Abv 5,6 %
Blandning:
  • 12 l sats 19
  • 100 g belma
  • 72 g bitsocker
Bedömning 2016-02-10:

För att fira att influensan har börjat släppa sitt grepp om mig så får det bli en officiell första provsmakning. Ett par flaskor har öppnats tidigare för att följa utvecklingen, men de har alla haft en tydlig THP-ton som successivt har klingat av.

Aromen är fruktig och har toner av äpplen och röda bär. Det finns också en lite örtig ton tycker jag mig känna. Någon THP tycker jag mig inte finna. Syran är på en mycket bra nivå, hög utan orsaka grimaser eller halsbränna.

Det här var faktiskt mycker gott, och är en torrhumling som ger ett mer subtilt bidrag än exempelvis försöken med citra och mosaic. Den för tankarna till Cuvée S:t Gilloise faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar