måndag 23 maj 2016

Tillämpa RFB-metoden!


Avrättning medelst RFB-metoden.

När jag läste matematik och datalogi på universitetet på 90-talet fick jag under en grundkurs i programmering lära mig vilken den bästa metoden var för att få buggfria program så snabbt och enkelt som möjligt. Det var enligt föreläsaren RFB-metoden, där akronymen RFB står för rätt från början. Jag minns inte riktigt om jag tyckte det var fyndigt sagt eller bara löjligt, men det var uppenbarligen ett ganska bra uttryck eftersom jag kommer ihåg det 20 år senare. I vilken utsträckning jag har följt rådet ska jag dock låta vara osagt.

Men den underliggande tanken är hursomhelst god; genom noggrannhet, planering och ett systematiskt tillvägagångssätt kan man undvika en massa onödig felsökning. Detta är givetvis precis lika tillämpbart på ölbryggning. Därför har jag tyckt det varit lite beklämmande när jag flertalet gånger har sett eller hört försvar av de alltför många mediokra till rent ut sagt dåliga nya svenska mikrobryggerierna som låter i stil med: "vi måste ge dem lite tid, minst ett år, det tar tid att lära sig brygga bra på ett större bryggverk och trimma in processen".

Nej, det behöver inte alls ta ett år eller mer innan man levererar bra öl. Det finns lyckligtvis massvis med nya svenska bryggerier som bevisat motsatsen genom att ha levererat toppöl direkt. Att brygga bra öl är numera knappast något som är att betrakta som raketforskning eller någon slags hemlig, esoterisk kunskap. Kunnandet finns inom landets gränser, så det handlar bara om planering, noggrannhet och systematik, ja att tillämpa RFB-metoden. Har man inte den erforderliga kunskapen själv, finns det gott om duktiga personer med bryggteknisk utbildning som man kan anlita.

Tyvärr finns det nog en rejäl dos av överdriven kan själv-mentalitet bland hembryggare tillika aspirerande kommersiella dito. Denna kan säkert gödas av personer i ens närhet som höjer ens produkter till skyarna och ytterligare boostar ett redan obefogat högt självförtroende. På bryggfora ser jag ibland personer på allvar fundera på att starta eget bryggeri trots uppenbara kunskapsluckor och kanske enbart ett tiotal bryggningar i bagaget. Dylika personer skulle göra klokt i att först läsa igenom denna diskussion. Om de därefter tagit ännu en rejäl funderare men ändå insisterar på att gå vidare, se då för guds skull till att tillämpa RFB-metoden. Lite mer handfasta tips ges i detta utmärkta inlägg.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är såhär: De som är väldigt eftertänksamma, noggranna och systematiska som personer mer sällan startar bryggeri än de som tycker ”Äh vafan, vi bara kör”. Det kanske är därför som du (eller jag) inte startat bryggerier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger nog mycket i det. För mig är väl det specifika skälet att jag har ett roligt och välbetalt jobb, och bryggning blir en ren hobby där jag kan brygga precis vad jag vill utan att bekymra mig om vad andra tycker.

      Radera