torsdag 29 september 2016

Pseudolambik #26




Ibland påstås det att man ska ha så många olika källor som möjligt för sina mikroorganismer i en lambikliknande suröl; ju fler desto bättre. Jag tycker detta är helt grundlöst och skulle tvärtom vilja hävda att det finns tillräcklig variation i en enskild kommersiell lambik. Denna gång tänkte jag variera mitt p-lambikbryggande genom att lite mer systematiskt testa bottensatser från två olika välkända lambikproducenter; 3 Fonteinen respektive Cantillon.

I övrigt är maltsammansättningen något annorlunda tack vare att jag fick 5 kg normalljus münchnermalt från Weyermann som ett av priserna för mitt SM-silver.

Data:
  • Satsstorlek 24 l
  • OG 1050
  • SRM 8
Extraktgivare:
  • 2 kg pilsnermalt
  • 2 kg münchnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 45 C
  • 55 C
  • 65 C
  • 72 C
  • 78 C
Humle:
  • 30 g lågalfahumle i 90 minuter
Total koktid två timmar.

Mikroorganismer:

Jäsning vid varierande källartemperatur med
  • några gram Safbrew T-58
  • bottensatserna ur
    • två 375:or 3 Fonteinen Oude Geuze för delsats A
    • två 375:or Cantillon Geuze Bio för delsats B

Bedömning 2017-10-05:

I samband med att jag flaskade båda varianterna passade jag på att provsmaka dem parallellt. Det var rätt stor skillnad faktiskt, inte bara i syranivå utan även aromerna. Nedan följer en kortfattad beskrivning.

Drie Fonteinen
Frisk, fruktig, lite grapefrukt och äpplen, lite höstlöv kanske. Bra bett i syran.
pH 3,18

Cantillon
Lite mer diffus karaktär, kanske lite vetebröd (ej THP) samt en pust av...kanske bränt gummi som man faktiskt kan hitta i Cantillon i bland. Mild syra.
pH 3,34

3 kommentarer:

  1. Jag har också funderat på skillnaden mellan de kommersiella. Det är ändå (trots funk och surhet) rätt stor skillnad mellan 3F, Cantillon och Hanssens. Så intressant. Ska nog göra något liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet inte varför jag inte har testat det här förut.

      Angående skillnader mellan kommersiella lambik så har jag ett antal gånger deltagit i blindprovningar. Det är inte så lätt att identifiera dem, och flera är väldigt lika (3F, De Cam och Tilquin exempelvis). Cantillon brukar dock sticka ut rätt tydligt, och jag lyckas alltid identifiera den (långt i från alla lyckas med detta dock).

      Radera
  2. Cantillon och Hanssens tycker jag båda står ut rätt mycket, Hanssens på sin surhet och ofta kraftigt kolsyrade (på sin Gueze). 3F, Tilquin och Boon tycker jag är rätt lika medan druckit för få De Cam för uttala mig där.
    Jag blev inspirerad och eftersom jag tänkte brygga 3 satser pseudolambik till helgen kommer jag sannolikt köra en sorts kommersiell per kärl i mina. Så får vi se vad resultatet blir.

    SvaraRadera