måndag 25 juni 2012

Brygd #102: Extraöl



När jag bryggde min andra pseudolambik så hade jag ett litet problem; jag hade endast en tioliters glasdamejeanne för sekundärjäsningen med Cantillion-kulturerna. Samtidigt hade jag kommit över 50 g överbliven citra från en hembryggande kollega, och tanken slog mig då att använda tio liter av själva "grundölet" till att göra ett "extraöl" eller "skåprensaröl". En ytterligare bidragande faktor var att jag har känt mig lite missnöjd med mitt sommaröl som inte fick den distinkta fräscha humlearom jag hade hoppats på.

För att kompensera för grundölets låga beska och dåliga utjäsning gjorde jag ett litet mini-vörtkok med 300 g överblivet maltextrakt samt strösocker. Rejäla mängder bitterhumle, samt perle och citra som arom- respektive torrhumle ska förhoppningsvis ge ett fräscht och piggt öl med rejäl beska, hyfsat lågt FG samt en tydlig humlearom.

Efter kylning i diskhon tillsattes extrakoket till det kvarvarande ölet i jäshinken, varvid jäsningen tog ny fart. Vi får se vad det kan tänkas bli av detta hopkok av lite udda ingredienser.

Nedan beskriver jag ingredienserna för det extra vörtkoket, data är för det fullständiga ölet:

Data:
  • Satsstorlek 11+5 l
  • OG 1052
  • FG 1008
  • Abv 5,8 %
  • IBU 50
  • SRM 3 (halmgul)
Extraktgivare:
  • 300 g maltextrakt
  • 300 g strösocker
Humle:
  • 20 g magnum i 40 minuter
  • 10 g citra i 20 minuter
  • 20 g perle i 20 minuter
  • 20 g citra vid kokslutet
  • 30 g perle vid kokslutet
  • 20 g citra, torrhumling
  • 30 g perle, torrhumling
Jäst:
  • Jäsning med Safale US-05
  • vid 22 C i 3+4 dagar
  • vid 21 C i 5 dagar
  • vid 3 C i tre dagar (kallkrasch)
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt mitt i extrakoket
  • Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 5 g/l
Bedömning (1/8):

Hade visst glömt att uppdatera inlägget med en bedömning men bättre sent än aldrig.

Gyllengul och nästan klar med ett medelsort skum.

Humledominerad arom med tropiska frukter och lite gräsiga, örtiga toner. Lite degiga vetearomer tycker jag mig kunna skönja också.

Lätt till medelfyllig, måttlig kolsyra. Ganska torr med medelstor beska.

Ett fräscht och gott sommaröl utan åthävor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar