söndag 1 juli 2012

Bryggningar hösten 2012


Bryggplanerna för hösten har varit klara ganska länge, men det har varit så mycket annat att skriva om på sistone att det helt enkelt inte hunnits med. Nåväl, nedan följer en förteckning av vad som kommer produceras under resten av 2012.

September:

Under september hade jag tänkt mig brygga veteöl, närmare bestämt
  • Hopfenweizen, en vanlig hefeweizen fast med lite mer humle än brukligt. Jag har ännu inte bestämt mig för humlesorter, men det blir troligen en blandning av tysk och amerikansk dito.
  • Weizenbock, d.v.s. en lite starkare och maltigare hefeweizen. Denna tänker jag tävla med i Amylases Vinterölsträff 2012.
Oktober:

Här får jag tillfälle att använda min nyvunna påse med Wyeast 1968 för att brygga engelskt, mer bestämt
  • Vintervärmare
  • Brunöl
Den förstnämnda blir väsentligen en repris på förra årets variant, den sistnämnda blir en modifikation åt det ljusare hållet på tidigare års brunporter, fast med hälften så mycket brunmalt. I båda fallen blir det bramling cross samt sovereign som humle, och båda ölen kommer tävla i vinterölsträffen.

November:

Under denna månad är det förhoppningsvis perfekt temperatur i mitt vindsförråd för lagerölsbryggning. Det blir denna gång
  • Wieneröl, d.v.s. en ganska maltig bärnstensfärgad lager
  • Dubbelbock, fjärde gången gillt
Jag klurar på jästvalet här, men det lutar nog åt någon av WhiteLabs lagerjäster.

December:

Här blir det åter belgiskt, och denna gång tänkte jag mig
  • Speciale, d.v.s. en med belgiska mått mätt lite alkoholsvagare öl i samma stil som exempelvis De Koninck
  • Belgoporter, ungefär samma som jag bryggde 2009, d.v.s. en mörk och stark belgare med en skvätt chokladmalt
Som jäst blir det nog Rochefortjästen igen (Wyeast 1762).

Dessutom blir det nog en eller två ytterligare pseudolambiksatser under hösten, förmodligen någon gång i oktober samtidigt som de riktiga lambikbryggarna drar i gång.

Planerna för våren 2013 är i stort sett klara redan, men jag får återkomma med dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar