söndag 9 februari 2014

Pseudolambik - sats #12



På västfronten intet nytt, och denna p-lambik är väl som mina flesta tidigare. En sak sticker dock ut en aning: blandningen av källorna till mikroorganismer. Förra helgen hade jag en liten (blind) horisontalprovning med sex olika kommersiella geuze, de som listas nedan minus Lindeman som jag sitter och smuttar på i skrivande stund. Att känna igen de olika sorterna var inte så lätt kan jag upplysa om; det var inte många korrekta gissningar.

Extraktgivare:
  • 2 kg pilsnermalt
  • 2 kg mörk münchnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 45 C
  • 54 C
  • 66 C
  • 72 C
  • 80 C
Humle och tillsatser:
  • 30 g savinjski golding i 90 minuter
Total koktid 120 minuter.

Jäst:
  • Jäsning vid varierande källartemperatur med
    • 3 g Safbrew F2
    • bottensats ur en flaska Drie Fonteinen Oude Geuze (375 ml)
    • bottensats ur en flaska Cantillon Gueuze (375 ml)
    • bottensats ur en flaska Hanssen Artsianal Oude Gueuze (75 cl)
    • bottensats ur en flaska Oude Geueze Tilquin à l'Ancienne (375 ml)
    • bottensats ur en flaska Oud Beersel Oude Geuze (375 ml)
    • bottensats ur en flaska De Cam Oude Geuze (375 ml)
    • bottensats ur en flaska Pseudogeuze #1 (33 cl)
    • bottensats ur en flaska Lindemans Cuvée René Oude Geuze (375 ml)
Övrigt:
  • 3 g kalciumsulfat, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • 10 g ekkuber (medium french toast, kokade) tillsatta efter den initiala jäsningen
Data:
  • Satsstorlek 23 l
  • OG 1055
  • SRM 8
  • IBU 15
Bedömning (30/7 2014):

Av misstag råkade jag blanda ihop sats 12 och 13 vid provtagning, jag får skylla på värmeböljan. Det som tidigare låg här var en redogörelse för provsmakning av sats 13 som nu är flyttad till rätt ställe.

Utseendemässigt är den klockren med den rätta bärnstensfärgen. Arommässigt är det sisådär med fina fruktiga toner, men också lite fadda smaker som jag inte riktigt kan beskriva. Jag hoppas att det är något som klingar av med tiden.

Syran är på en bra nivå, och en lätt strävhet finns där också. 

2 kommentarer:

  1. När och hur tillför du ekkuber till dina suröl? Ha det

    SvaraRadera
  2. Det gör jag inte. Än.

    Jag har köpt in och kokat 250 g franska ekkuber, som jag ska börja hysta i mina olika lambikar. Jag ser ingen anledning till att inte ha i dem under hela jäsningen; en riktig lambik ligger ju på ekfaten under hela jäsningen. Men på samma sätt som lambikbryggaren ser till att faten är väl använda, så får man kanske ta det lite lugnt med färska kuber, även om man kokar dem.

    SvaraRadera