måndag 21 april 2014

Fruktpseudolambik - Hindbärs



För er som inte förstår tyska, danska eller skånska kan jag meddela att "Hindbeer/hindbaer/hindbär" betyder hallon. Detta är alltså min första hallonlambik eller "framboos/framboise" om man så vill. I somras hade jag först gett upp hoppet om att göra en dylik då det verkade ha varit ett dåligt hallonår; bland annat hade Bärby självplock inga hallon när jag var där och plockade vinbär.

Men så hittade jag först billiga hallon att köpa hos min lokala frukthandlare på Danska vägen, och jag köpte ett drygt kilo med avsikt att göra en femliterssats. Därefter upptäckte jag att det fanns hyfsat med hallon längs småvägarna i Skatåsområdet. Detta hade jag lustig nog aldrig noterat förut, trots att jag ofta springer och även går i området. Selektiv varseblivning kallas det visst. Så en inte alltför varm sommardag gav jag mig ut och plockade, och efter en dryg timma hade jag fått ihop ett knappt kilo. Så det blev en tiolitare i stället.

Blandning:
  • 9 l från sats 4
  • 1,6 kg odlade hallon
  • 0,8 kg vildhallon
  • 60 g strösocker för kolsyrejäsning
Data:
  • OG 1050
  • FG 1008
  • Abv 5,5 %
Fabrikörns vs. Rosé de Gambrinus (20/5 2014)

Rosé de Gambrinus (RdG) är en hallonlambik från Cantillon som utöver sin ekivoka etikett också är känd för att dyka upp på fat lite här och där. Här är det dock en flaska som öppnas parallellt med en egen Hindbärs-dito.

Hallonlambikar har en välkänd egenskap att färgen tenderar tappa på sikt, och detta märker jag en aning hos RdG. Hindbärsen har en betydligt djupare röd färg där RdG börjar dra lätt mot det laxrosa. Hindbärsen har dessutom en snyggare rosa nyans på skummet och vinner därför matchen om utseendet.

Arommässigt har Hindbärsen en mer intensiv färsk hallonarom, medan RdG har en smula mer diffus sådan, och grundölet tränger igenom mer. Fabrikörns har även lite mer stalliga toner i jämförelse.

Kolsyra och munkänsla är likartad, Hindbärsen är såväl aningen torrare som surare.

Överraskande nog avgår Hindbärs med en knapp seger. För att inte förhäva mig ska de tilläggas att RdG nog inte var lika purfärsk som Hindbärsen. Vid närmare kontroll var den tappad i november 2013.

Efter resultatet från den senaste tvekampen är ställningen Fabrikörn - Omvärlen 26-27 således.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar