måndag 30 juni 2014

Mina fem mest lästa inlägg



Något jag själv har sluppit men som många andra vittnat om är allsköns idiotiska frågor på anställningsintervjuer. En klassiker i sammanhanget är att lista sina sämsta sidor. Då gäller det att lista egenskaper som inte är entydigt negativa såsom att man är envis eller kompromisslös, snarare än genuint dåliga egenskaper som otrevlig eller lat. Hade jag själv råkat ut för detta hade jag nog plockat fram min tendens till otålighet. Jag gillar inte att vänta på andra, jag vill att saker ska hända fort och jag gillar inte när någonting förklaras omständligt eller onödigt mångordigt(*). Jag gillar inte heller att förklara samma sak flera gånger, vilket var det främsta skälet till att starta denna blogg.

Som hembryggare har man nästan alltid fler flaskor hembryggt än vad man klarar av att dricka upp. Lösningen på detta är då att dela ut flaskor till vänner och bekanta. För egen del brukar det bli ett tjugotal flaskor per sats som ges bort, och för att slippa förklara exempelvis vad en dubbelsticka är tjugoelva gånger hänvisar jag i stället till min blogg. Så bloggen riktar sig i första hand till dem som sitter och njuter av en Fabrikörns och vill veta lite mer om vad de har i glaset.

Initialt hade jag också ett tjugotal läsare per inlägg men successivt har min läsekrets breddats och det typiska antalet läsare har väl åtminstone femfaldigats. De inlägg som drar till sig flest läsare är de som är lite mer generellt hållna och handlar om något aktuellt ämne inom hembryggning. Dessa inlägg har ofta initierats av att jag upprepade gånger har skrivit samma sak i olika hembryggningsfora. Efter att exempelvis ha bemött förvirringen kring begreppet "sekundärjäsning" upprepade gånger tyckte jag det var bättre att skriva ner det hela mer ordentligt i ett blogginlägg som man sedan kan hänvisa till.

Därefter har det blivit en räcka dylika inlägg i min bryggning-och-begreppsförvirrings-serie. Flera av dessa inlägg kommer med på min topp-fem-lista över mest lästa inlägg. För det var ju det jag skulle komma till, inte mina egna favoritinlägg som den något missvisande inläggsrubriken kan förleda en att tro, utan till de fem inlägg som till dags dato har varit mest lästa av er, kära läsare.

5. Mäsktemperatur, utjäsning och linjär regression (429 visningar)

Detta är kanske det inlägg på listan som ligger mig mest varmt om hjärtat, och som jag troligen lade ner mest tid på. Här får jag såväl göra reklam för mitt jobb som folkbilda om matematik som diskutera olika faktorer som påverkar utjäsning.

4. Att omtappa eller inte omtappa, det är frågan (522 visningar)

Också en personlig favorit, där jag med en lätt inbilskhet hoppas att jag i någon liten mån kan ha bidragit till att ha förhindrat en del av alla dessa onödiga omtappningar och tron på dess förmenta positiva effekter.

3. Experimentbrygd 2 - mellangivornas betydelse (524 visningar)

Ett inlägg som jag också lade ner ganska mycket tid på, inklusive själva bryggningen och jäsningen som var ganska komplicerade. Frågeställningen är onekligen mycket intressant, då det i min mening finns mycket övertro på att detaljmickla med komplicerade humlescheman, något jag också tyckte det ganska otydliga resultatet delvis bekräftade.

2. Experimentbryggd 3 - jästemperaturens betydelse (679 visningar)

Uppföljningen på föregående inlägg, som även den indikerade på ett ganska svagt stöd för en ofta framförd bryggningsvisdom.

1. Bryggning och begreppsförvirring - sekundärjäsning (893 visningar)

Detta inlägg är intimt ihopkopplat med fjärdeplatsinlägget, och som nämnts ovan det som sporrade mig att ge mig i kast med oklara och förvirrade begrepp i hembryggarsfären. Förhoppnings har jag även här dragit ett litet strå till stacken (eller 893 strån kanske) för att eliminera förvirringen kring sekundärjäsning och omtappning.

Jag inser förstås att listan ovan kan komma bli självförstärkande - att den generar ännu fler klick på just dessa topp fem-inlägg. Därför skulle jag vilja avsluta med att göra reklam för ett annat av mina egna favoritinlägg som inte kom in på listan med sina blygsamma drygt 200 visningar. Det handlar om min redogörelse av de psykologiska mekanismer som gör att myter och missförstånd florerar och sprids inom hembryggarsfären, ett ämne som intresserar mig mycket. Förhoppningsvis kan den få komma med nästa gång jag presenterar en sådan här topp fem-lista.

(*) Något jag flagrant själv bryter mot i denna inledande textvägg.

Uppdatering 2019-10-10:

I samband med att jag skrev om bloggstatistik och filtrering kom jag på att det kanske är dags att uppdatera vilka som är de populäraste inläggen. Det har hänt en del sedan sist:
  1. Om cidertillverkning (2174)
  2. Bryggning och begreppsförvirring - sekundärjäsning (1975)
  3. Bryggning och begreppsförvirring - infektion (1811)
  4. Bryggning och begreppsförvirring - hårt respektive alkaliskt vatten (1582)
  5. Om jästmängd (1364)
Det är bara inlägget om sekundärjäsning som är med sedan sist. Grejen är den att jag har mycket fler läsare nu, så om ett inlägg får genomslag så kan det snabbt komma upp i flera hundra läsare, eller till och med tusen. Så är fallet med den nya ohotade ettan som skrevs lagom till äppelskörden det gynnsamma året 2016. Även rekordåret (äppelskördsmässigt alltså) 2018 fick det flera hundra läsare. I övrigt kan vi konstatera att Bryggning och begreppsförvirring-serien är väl representerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar