torsdag 9 juli 2015

Lambikderivat säsongen 2015-2016



Att göra upp planer är kul, och minst lika kul är det att i efterhand gå tillbaka och se vad det blev av dem. För ett knappt år sedan lade jag upp planerna inför den kommande bryggsäsongens lambiksläpp. Och jag kan konstatera att en del planer genomfördes, andra inte, samt att en del ej planerade produkter släpptes, exempelvis denna. Återstår alltså att se om ett år vad som har genomförts av nedanstående.

Torrhumlad lambik

Detta är en succé som jag givetvis ska fortsätta med. Dels ska jag göra ett nytt försök med belma, fast med en bättre baslambik, och dels ska jag prova nya sorter. Exakt vilka har jag faktiskt inte funderat så mycket på, men jag kommer nog ge mig på lite blandningar också.

Frukt och bär

Även om detta är ett klassiskt koncept, så är dessa produkter de med sämst åtgång för egen del, främst på grund av att de ofta blir väldigt sura med tillskottet av fruktsyra till mina redan ganska sura baslambikar.

Jag kommer nog fortsätta att släppa en vinbärslambik varje år, med en tyngdpunkt på den svarta sorten. I övrigt blir det lite beroende på vad jag får tag på. Jag kommer nog inte orka ge mig ut och plocka vildhallon igen, så det blir knappast någon ny hindbärs. Däremot är jag fortfarande sugen på att prova slånbär, björnbär och plommon, och det vore väl skam om inte jag skulle få till någon av dessa.

Övrigt

Vinlambik kommer jag garanterat ge mig på igen. Egentligen är väl det att betrakta som fruktlambik, eftersom det torde bli ungefär samma sak som att pytsa i druvor och låta dessa jäsa under några månader. Jag funderar även på att kombinera med torrhumling, en idé som The Mad Fermentationist har provat med såväl sauvignon blanc/nelson sauvin som Alsacevin/strisselspalt.

Det är inte omöjligt att jag gör Flädrik igen, eventuellt med citron för att efterlikna hur man gör flädersaft, en idé som bland annat Brewski har testat.

Till sist kommer jag förstås blanda en geuze kring årsskiftet, och därutöver kan det mycket väl dyka upp någon mer idé under resans gång. Den som lever får se. Planer är till för att ändras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar