måndag 21 september 2015

Pseudolambik - sats #20



För en gångs skull har jag något nytt att komma med i ett pseudolambikinlägg. Denna gång tänkte jag nämligen prova att göra en p-lambik med extrakt. Skälet till detta är den ganska stora damejeanne på drygt 30 liter som jag använder för att brygga basen till mina fruktlambikar. Att göra en grumlig mäskning för en såpass stor volym är bökigt, och jag har tidigare kompletterat med såväl maltextrakt som maltodextrin. Denna gång tänkte jag passa på att löpa linan ut.

En vinst med detta är att man slipper mäskning och lakning, och bryggningen kan kortas ned till ett par timmar och därmed göras en vanlig vardag utan att behöva smita tidigt från jobbet. Den här bryggde jag till exempel just hemkommen från Bryssel och Zwanze Day.

Eventuella nackdelar återstår att upptäcka. Det finns givetvis en risk att lambiken blir platt och karaktärslös, men som bas till en fruktlambik ska den förhoppningsvis duga.

Data:
  • Satsvolym 32 l
  • OG 1045
  • SRM 2
  • IBU 10-15
Extraktgivare:
  • 3 kg ljust matextrakt
  • 500 g maltodextrin
Humle:
  • 60 g savinjski goldings i knappt en timma
Total koktid en timma.

Vatten:

Göteborgsvatten.

Mikroorganismer:

Jäsning i varierande klädkammartemperatur med
  • 3 g Safbrew F2
  • jästkakan från sats 15
Provsmakning 2016-03-27:

Efter ungefär ett halvår är det hög tid för ett första smakprov. Det första som kan konstateras är att en påtaglig syra har utvecklas, och en pH-mätning klockade in så lågt som på 2,96! Den känns dock inte toksur så det är i princip en ren mjölsyrlighet det handlar om. I övrigt är den helt okej, ganska ren med lite äpple och halm. Kanske är den lite simpel, men det kan mycket väl vara mina förväntningar som spökar.

Det blir helt okej som fruktlambikbas även om jag nog får pytsa i lite kalciumkarbonat så småningom för att dämpa syran något. Detta kommer jag absolut gör om i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar