söndag 31 januari 2016

Brygd #147: Tyschk-bleköl


Inte en bleköl men väl en blyköl.

Så här års ligger temperaturen i mitt källarförråd ofta stadigt runt 15 C vilket passar som i hand i handske för att brygga överjäst tysk öl. Notera hur jag nogsamt undviker begreppet tysk ale. Det gäller att leva som man lär. Men i detta fall handlar det om en symbios mellan en amerikansk pale ale och en kölsch, och då skulle det inte vara något fel att kalla detta exempelvis för en tysk pale ale. Men jag väljer som vanligt en försvenskad variant då jag är rätt less på alla amerikaniserade namn hos nya europeiska bryggare.

Idén är alltså att använda moderna tyska humlesorter med betoning på tropiska frukt-aromer i nya världen-stil, samt ett humleschema i amerikansk stil. Malt och jäst är tysk, och jag tog tillfället i akt att prova 100 % münchermalt vilket blev väldigt gott sist. Humlesorterna jag fastnade för var hüll melon, mandarina bavaria och saphir. Dessa blandade jag i lika proportioner till vad jag nedan benämner med modern tysk humle-mix. Detta kompletteras med högalfahumlen polaris som får vara med i bittergivan samt 20-minutersgivan.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1050
  • FG 1012
  • Abv 5,0 %
  • IBU 45
  • SRM 8
  • mäsk-pH 5,44
Malt
  • 5 kg münchnermalt
Infusionsmäskning vid 68 C i en timma.

Humle:
  • 10 g polaris i 60 minuter
  • 10 g polaris i 20 minuter
  • 30 g tysk humle-mix i 20 minuter
  • 60 g tysk humle-mix vid kokslutet
  • 60 g tysk humle-mix som torrhumling
Total koktid drygt 60 minuter.

Jäst:

Jäsning med WLP029
  • vid 15-17 C i 4 dagar
  • vid 22 C i 8 dagar
  • vid 5 C i 3 dagar
Vatten:

Göteborgsvatten med följande tillsatser:
  • 3 g kalciumsulfat till mäsken
  • 3 g kalciumklorid till mäsken
  • 1 tsk mjölksyra till lakvattnet
Övrigt:
  • Klarning med 1/2 krm Protafloc, tillsatt 20 minuter från kokslutet
  • Kolsyrejäsning på flaska med strösocker, 5 g/l
Bedömning 2016-03-02:

Bygelflaskan öppnas med en rejäl smäll och ölet skummar ganska rejält för 5 g/l kolsyresocker. Utseendet är lätt disigt orangeaktigt med ett smutsvitt skum.

Aromen påminner mest om en altbier med nötig malt och klassisk tysk humle. Varken mandarin eller melon kan skönjas än med den godaste vilja.

Kolsyran är medelhög till hög, och skulle snarare motsvara 7 g/l kolsyresocker.

Avslutningen är torr med medelhög beska. Det smakar som en helt okej altbier, men det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Och den höga kolsyrenivån oroar en smula. Det fanns inga övriga tecken på infektion, men jag får nog bevaka dessa flaskor noga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar