fredag 1 januari 2016

Pseudolambik - sats #22




Till min 22:a p-lambikbryggning blev det åter några försök med att odla upp vilda mikroorganismer från min bakgård. Två av tre gånger tog det sig och började jäsa och dessa har jag sedan låtit stå fram tills bryggdagen. Den första som odlades upp i september under en natt med temperaturer strax över 10 C hade tydliga aromer av bränt gummi och med ett pH på 3,92, och efter en stunds funderande valde jag att hoppa över den. Den andra kulturen som jag odlade upp en natt i oktober då temperaturen låg runt 5 C hade däremot en betydligt trevligare fruktig arom, och därutöver en rejäl syra och pH klockade in på 2,97. Den känns intressant nog att jobba vidare med och halva satsen får användas till den. För andra halvan blir det en vanlig kombination av F2 och bottensatser.

Data:
  • Satsstorlek 20 l
  • OG 1055
  • SRM 7
Malt & extraktgivare:
  • 3 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
  • 1 kg mörk münchnermalt
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 44 C
  • 52 C
  • 64 C
  • 74 C
  • 80 C
Humle:
  • 30 g savinjski goldings i 90 minuter
Total koktid 120 minuter.

Vatten:

Göteborgsvatten.

Mikroorganismer:
  • Vildkultur från oktober 2015 för delsats A
  • Safbrew F2 och diverse bottensatser för delsats B
Provsmakning 2016-06-18:

Jag är givetvis mest nyfiken på delsats A, så vi börjar med den. Precis som förkulturen har den en trevlig fruktighet som drar åt det tropiska hållet. Den saknar den tydliga Fabrikörns-smaken, och har i stället en fenolisk ton som drar lite åt bränt gummi á lá Cantillon. Syran känns ganska diskret, men då pH uppmättes till 3,14 (pi!) så är det nog den lilla restsötman som gör sitt till. Detta var mycket lovande och jag ser fram emot en buteljering kring årsskiftet.

Delsats B är mer som vanligt, röda äpplen, lite höstlöv, en gnutta acetisk. Syran känns betydligt mer bitande och pH mättes till 3,08. Ännu en bra brukslambik Fabrikörn-style.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar