måndag 11 april 2016

Skärsbärs - spöksäsong




Bakom detta underliga ölnamn döljer sig en medvetet tafflig översättning av biere de coupage, eller mengbier som det kallas på nederländska. Detta var tills helt nyligen ett för mig helt okänt begrepp. Men det ovan länkade blogginlägget gav mig ny inspiration i mitt skapande av lambikderivat, just när jag har börjat tröttna på fruktlambikar och i viss mån även på torrhumlade dito.

Begreppet verkar ha en ganska vid betydelse, men i stort sett verkar det handla om att blanda äldre, lagrade, vinösa och/eller syrliga öl med yngre öl. Ett förfarande som var vanligt i Belgien och norra Frankrike under främst 1800-talet med även tidigare, och som har levt kvar hos lambikblandare och bryggare flamländska rödbruna suröl. Även i England fanns traditionen under 1700- och 1800-talet, framförallt hos porterbryggarna. Här verkar traditionen i stort ha dött ut, med Greene King Strong Suffolk som ett lysande undantag.

Variationsmöjligheterna är förstås närmast oändliga, men för egen del fastnade jag för varianten med att blanda (ung) saison med äldre lambik, i samma anda som Cuvée de Ranke. De inbördes proportionerna verkar det finnas olika bud om, men jag valde att hålla det enkelt med en 50/50-fördelning. Min svaga saison bryggt på Fantôme-kulturen blir ett perfekt öl att blanda med.

Data:
  • Satsvolym 10 l
  • OG 1048
  • FG 1008
  • Abv 5,3 %
  • IBU 20
  • SRM 5
  • pH 3,22
Blandning:
Bedömning 2016-04-25:

Klar gyllengul med ett stort men kortlivat vitt skum.

Svårbeskrivbar arom, men tydliga inslag av p-lambiken med röda äpplen, samt lite stall och hö. Ovanpå det toner av, tja vanligt öl med lite jordiga inslag.

Lätt till medelfyllig, mellanhög till hög kolsyra. Torr med medelhög syrlighet.

Det var kanske inte det mest intressanta ölet att blanda med, och det känns som att p-lambiken tog över. Däremot gillade jag att syran sänktes något jämfört med mina rena p-lambikar. Det får nog bli fler försök med större andel icke-surt öl, samt med något mer karaktärsfullt öl. En ipa eller stout kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar