fredag 6 januari 2017

Pseudolambik - sats #28




Trettondagen känns som en ganska meningslös helgdag. Det mesta är stängt och normalt sett inbjuder inte vädret till några utomhusaktiviteter. I år var inget undantag; även om solen tittade fram var det en ganska bitande kall vind. Inte var det tillräckligt med snö för skidåkning heller.

Då är det utmärkt att passa på att brygga öl. Efter att ha blandat min fjärde geuze fanns det lite lediga kärl att fylla. Det blir en variant helt enligt mitt standardrecept.

Data:
  • Volym 23 l
  • OG 1050
  • SRM 6
Extraktgivare:
  • 3 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
  • 1 kg münchnermalt
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 45 C
  • 53 C
  • 63 C
  • 73 C
  • 83 C
Humle:
  • 30 g saaz i 80 minuter.
Total koktid drygt 90 minuter.

Vatten:


Mikroorgansimer:

Fermentering vid varierande källartemperatur med
  • ~3 g Safbrew F2
  • bottensatserna ur två flaskor (375 ml) Drie Fonteinen
Bedömning 2017-06-14:

Jämfört med sats 27 så är denna inte så sur. Pedion verkar helt enkel inte ha kommit i gång alls. Det smakar lite vagt fruktigt, lite degigt, inte så himla kul faktiskt. Jag vet inte varför det inte har surat till sig just här. Kanske har den kalla temperaturen i källaren hämmat Pedio, kanske var bottensatsen seg. Jag pytsade i en bottensats till i alla fall och hoppas att sommarvärmen sätter fart på grejorna. I nuvarande tillstånd vet jag inte ens om denna är nåt att blanda en surare lambik med.

pH 4,02.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar