måndag 1 januari 2018

Pseudolambik #31




Jag har sagt det tidigare, men det tål att upprepas; nyårsdagen är en perfekt bryggdag. Så länge man inte är rejält bakis så är det fasen så mycket bättre än att titta på Wiener(vals)filharmonikerna, backhoppning och brittiska medeltidsriddare. Eller vad annat man kan tänkas hitta på. Årets första öl blir en p-lambik med oxiderad humle och min egen bakgårdskultur.

Data:
  • Volym 23 l
  • OG 1,050
  • SRM ~3-5
  • IBU ~20-30
Extraktgivare:
  • 4 kg pilsnermalt
  • 2 kg krossat vete
Grumlig mäskning, erhållna temperaturer:
  • 47 C
  • 54 C
  • 65 C
  • 72 C
  • 79 C
Humle:

Kokning i tre timmar med 100 g fem år gammal savinjski golding.

Mikroorganismer:

Jäsning vid klädkammartemperatur med en knappt halva kakan från sats 27.

Bedömning 2018-06-01:

Efter en dag på stranden passar jag på att svalka mig med ett första smakprov. De sedvanliga tonerna av röda äpplen och höstlöv finns där, och en allmän fruktighet. Det finns tyvärr också en tydlig ton av bränt gummi. Någon oxiderad humle kan jag tyvärr inte urskilja. Beskan är tydlig men inte lika in your face som tidigare satser med oxiderad humle. Syran är medelhög vilket jag tycker är perfekt. Om bara de där bränt gummi-fenolerna vill lägga sig så kan detta bli riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar